شرکت متحدپرچ

نسخه تجویزی برای جذب پول

15:34 1396/02/24

 پیشنهاد مشاوران اروپایی به ایران

 

 ادبیات سرمایه‌گذاری بین‌المللی در دنیا تغییر  کرده و ایران با توجه به تحریم‌هایی که تنها حدود یک سال از لغو آن می‌گذرد، نتوانسته به طور کامل از شرایط پسابرجام استفاده کند. 

 

 کارشناسان بر این باورند که حرکت آهسته اروپایی‌ها برای همکاری با ایران به‌رغم آمد و رفت‌های آنها در فصل جدید مناسبات بین‌المللی نیز ناشی از همین امر است.

 

 به عبارتی عناصر اصلی ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور چه خصوصی و چه دولتی، نتوانسته‌اند خود را برای همکاری‌های مشترک با دنیا آماده کنند. از سوی دیگر محتاط بودن نهادهای مالی بین‌المللی نیز از دیگر عوامل حرکت حلزونی اروپایی‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در ایران است. 

 

 پیش از این نهادهای مالی بین‌المللی ریسک پذیر بودند؛ اما پس از بحران سال 2008 با احتیاط بیشتری قدم‌های خود را برداشتند. بر همین اساس نیز قوانین و مقرراتی به‌وجود آمد که با توجه به آن، تغییراتی در نظام مالی موسسات ایجاد شد.

 

 اما ایرانی‌ها با توجه به محدودیت ارتباطی با دنیا در دوره تحریم‌ها، نتوانسته‌اند سیستم‌های مالی و بانکی خود را به روز کنند و همین امر، موجب شده تا هنوز شاهد همکاری‌های جدی با اروپا نباشیم. حال آنکه برای همکاری با بانک‌های اروپا باید قوانین و مقررات آنها را بپذیریم.

 

 البته بانک مرکزی در سال جاری بانک‌ها را مقید کرده تا حسابرسی خود را براساس حسابرسی بین‌المللی انجام دهند که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند این کار، حرکتی برای شفافیت مالی بانک‌ها و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است.

 

 در همین راستا، این سوال مطرح می‌شود که برای تسریع در روند ورود سرمایه‌ها به ایران، چه راهکارهایی را می‌توان به‌کار گرفت؟ تدوین طرح جامع ارتباطی و برندسازی، نسخه‌ای است که خارجی‌ها برای ایران تجویز می‌کنند.

آنها معتقدند در بسیاری از کشورها، تصویر واضح و مشخصی از ایران و پتانسیل‌های آن وجود ندارد. از این رو طرح جامع ارتباطی می‌تواند این مشکل را حل کرده و مسیر سرمایه‌گذاری در ایران را شفاف کند.

 

 بی‌اطلاعی خارجی‌ها از پتانسیل‌های ایران، سوالات زیادی را برای سرمایه‌گذاران خارجی مطرح کرده است؛ از جمله اینکه چگونه می‌توانند پول‌های خود را به ایران وارد کنند؟ چگونه می‌توانند سود حاصل را خارج کنند؟ مدت زمان بازگشت سرمایه آنها چقدر است و... از سوی دیگر برندسازی در ایران می‌تواند به ورود اروپایی‌ها کمک کند. این برندسازی هم در زمینه کالا و هم در زمینه پرسنل شکل می‌گیرد.

 

دنیای اقتصاد